Συνάντηση εργασίας ΣΕΒΕ με τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Ιωάννη Στουρνάρα
1. Προτάσεις για την αντιμετώπιση του κρίσιμου προβλήματος της ρευστότητας
Μείζον πρόβλημα για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις ?και όχι μόνο- συνιστά αυτή την περίοδο της ύφεσης η ρευστότητα και η έλλειψη κεφαλαίων κίνησης στις επιχειρήσεις. Το σημαντικότερο πρόσκομμα για την αξιοποίηση των διαθέσιμων εργαλείων και προγραμμάτων από τις επιχειρήσεις, είναι το γεγονός ότι όλες οι δράσεις τόνωσης της ρευστότητας «διέρχονται» μέσα από το κανάλι των ελληνικών τραπεζών, οι οποίες στην προκειμένη χρονική στιγμή έχουν αδυναμία στη χρηματοδότηση τέτοιων δράσεων και η όποια διαδικασία αξιολόγησης από τη μεριά τους, γίνεται με αυστηρά τραπεζικά ? και όχι αναπτυξιακά – κριτήρια. Οι προτάσεις του ΣΕΒΕ για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων είναι οι εξής:
1.1. Πληρωμή βεβαιωμένων υποχρεώσεων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα (συμπεριλαμβανομένων των ΔΕΚΟ) προς τις ελληνικές επιχειρήσεις – Άμεση επιστροφή πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις – Συμψηφισμός υποχρεώσεων επιχειρήσεων και Δημοσίου μέσω ενός ενιαίου συστηματικού μηχανισμού παρακολούθησης και εφαρμογής του συμψηφισμού οφειλών
Μείζον πρόβλημα για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις αποτελούν οι καθυστερήσεις και κατ? ουσία το πάγωμα επιστροφής υπολοίπου ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις αλλά και γενικότερα των πάσης φύσεων υποχρεώσεων του Δημοσίου στις επιχειρήσεις. Οι καθυστερήσεις που έχουν πλέον γενικευτεί στην επιστροφή, αφού μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις δε διενεργούνται και οι προβλεπόμενοι έλεγχοι από τις ΔΟΥ, έρχονται να προστεθούν στην ήδη μειωμένη ρευστότητα των επιχειρήσεων, στη τραπεζική ασφυξία και στις συνεχώς αυξανόμενες φορολογικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων, πολλές από τις οποίες μολονότι έχουν επιτύχει άριστα αποτελέσματα τα τελευταία δύο χρόνια, κινδυνεύουν με στάση πληρωμών λόγω της αυξημένης πλέον χρηματοδότησής τους, με ιδιαίτερα αυξημένα επιτόκια, για να καλύψουν τα οφειλόμενα εκατομμύρια του ΦΠΑ που ήδη έχουν καταβάλει μετρητά.
Παρά τις συνεχείς εξαγγελίες και υποσχέσεις ότι το Δημόσιο θα καταβάλλει στις επιχειρήσεις τον οφειλόμενο ΦΠΑ και τις λοιπές ανεξόφλητες υποχρεώσεις του (εκτιμώμενο σύνολο 6,5 δις ?) προσφέροντας πολύτιμη ρευστότητα στην αγορά, δυστυχώς το πρόβλημα συνεχίζεται, απειλώντας τη βιωσιμότητα ακόμη και υγιών επιχειρήσεων.
Με δεδομένα τα παραπάνω καθώς και το γεγονός ότι οι επιστροφές ΦΠΑ είναι χρήματα που έχουν ήδη καταβάλλει οι εξαγωγείς, οι οποίοι ουσιαστικά τιμωρούνται για τη δραστηριότητά τους, ο ΣΕΒΕ ζητά να μην υπάρξει άλλη αναβλητικότητα στο θέμα των επιστροφών αλλά:
α) για τα εκκρεμή αιτήματα επιστροφής να υπάρξει συγκεκριμένη δέσμευση και χρονοδιάγραμμα επιστροφής τους στις εξαγωγικές επιχειρήσεις
β) να συμφωνηθεί με τη συνεργασία του Υπουργείου και των εξαγωγικών φορέων μια πραγματικά νέα τυποποιημένη και αυτοματοποιημένη διαδικασία επιστροφής που θα δώσει οριστικά, διαχρονικά και διακομματικά λύση στο θέμα της επιστροφής. Κατά την άποψη του ΣΕΒΕ, θα πρέπει η διαδικασία να αυτοματοποιηθεί πλήρως για όλα τα αιτήματα ανεξαρτήτως ποσού, οι επιστροφές να είναι άμεσες μέσω της ΓΓΠΣ χωρίς την εμπλοκή και απασχόληση των ΔΟΥ και να υπάρξουν μόνο δειγματοληπτικοί εκ των υστέρων έλεγχοι με βαρύτατες κυρώσεις που θα λειτουργούν αποτρεπτικά για τους παραβάτες, με βάση ένα σύστημα διασταυρώσεων και ανάλυσης κινδύνου
γ) να δημιουργηθεί ένας ενιαίος συστηματικός μηχανισμός παρακολούθησης και εφαρμογής του αυτεπάγγελτου συμψηφισμού μόνο των ληξιπρόθεσμων (όχι και βεβαιωμένων) οφειλών δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα συμπεριλαμβανομένων των ΔΕΚΟ προς τις επιχειρήσεις.
Παρά λοιπόν το ότι το Υπουργείο Οικονομικών είχε δημιουργήσει προσδοκίες στις επιχειρήσεις για αντιμετώπιση του ζητήματος των επιστροφών ώστε να δοθεί ανάσα στη ρευστότητα, εξέδωσε την πολυαναμενόμενη νέα Απόφαση για τη διαδικασία επιστροφής ΦΠΑ προς τις επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες ΠΟΛ 1090/02.04.12 που συντάχθηκε χωρίς καμία διαβούλευση με τους εξαγωγικούς φορείς και δε δίνει ουσιαστική λύση στο θέμα, έχει όμως προς το παρόν ανασταλεί η εφαρμογή της.
1.2. Δημιουργία ενός νέου, εναλλακτικού μηχανισμού χρηματοδότησης εξαγωγικών επιχειρήσεων
Δεδομένης της δυσκολίας που έχει προκύψει για τη χρηματοδότηση των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, ο ΣΕΒΕ προτείνει τη δημιουργία και τη χρηματοδότηση ενός νέου, εναλλακτικού μηχανισμού ενίσχυσης ρευστότητας, ο οποίος θα προκύψει μετά από δέσμευση κονδυλίων του ΕΣΠΑ και σε συνεργασία με Επενδυτική Τράπεζα του εξωτερικού.
Ο μηχανισμός αυτός θα έχει ως στόχο να ενισχύσει κυρίως τις υφιστάμενες εξαγωγικές μονάδες, οι οποίες επιθυμούν να αναπτύξουν δραστηριότητα σε υφιστάμενες ή νέες αγορές.
Στο συγκεκριμένο μηχανισμό, προτείνεται να δεσμευτεί ένα κονδύλιο (ενδεικτικά της τάξης του 1 δις ?) από το ΕΣΠΑ, το οποίο θα κατατεθεί σε επενδυτική τράπεζα του εξωτερικού (BSTDB/ ΕΤΕΠ /SIMEST/ KfW). Η τράπεζα αυτή θα μπορεί να συνεισφέρει συμπληρωματικά ισόποσα για τη δημιουργία ενός Fund. Με αυτόν τον τρόπο, θα παρέχονται αντεγγυήσεις από το Fund προς τα ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, τα οποία εν συνεχεία θα απορροφούν χρήματα από το Fund και θα χρηματοδοτούν σε προνομιακούς όρους ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις.
- Δεσμεύονται από το ΕΣΠΑ τα κονδύλια, τα οποία κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού κατατίθενται σε ξένο επενδυτικό χρηματοπιστωτικό ίδρυμα. Το ίδρυμα αυτό με τη σειρά του, συνεισφέρει ισόποσα ή περισσότερο. Η ξένη τράπεζα θα είναι σε ανοικτή πιστωτική γραμμή με τα ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
- Η επιχείρηση θα απευθύνεται στον ενδιάμεσο φορέα αξιολόγησης της πρότασης χρηματοδότησης, καταθέτοντας ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό και εξαγωγικό πλάνο δράσης της επιχείρησης. Ο ενδιάμεσος φορέας θα εγκρίνει (ή θα απορρίπτει) το αίτημα χρηματοδότησης, το ανώτερο ποσό του οποίου προτείνεται να είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις εξαγωγές της επιχειρήσεις.
- Ο ενδιάμεσος φορέας θα αξιολογεί, τόσο με τραπεζικά, όσο και με αναπτυξιακά κριτήρια τις αιτήσεις χρηματοδότησης, και θα εγκρίνει ή θα απορρίπτει την αίτηση.
- Σε περίπτωση έγκρισης, η επιχείρηση θα λαμβάνει π.χ: ένα Voucher χρηματοδότησης και θα απευθύνεται στη συμβεβλημένη εγχώρια τράπεζα της επιλογής του.
- Η τράπεζα θα αποστέλλει το αίτημα στο Fund, το οποίο θα καταθέτει στο εγχώριο τραπεζικό ίδρυμα το αντίστοιχο ποσό χρηματοδότησης.
- Η τράπεζα θα διαθέσει το ποσό αυτό με τη μορφή βραχυπρόθεσμου ή μεσοπρόθεσμου δανείου στην επιχείρηση, με χαμηλό επιτόκιο (εντός των πλαισίων της αγοράς).
Ο ενδιάμεσος αυτός φορέας προτείνεται, ανά γεωγραφική ζώνη, να αποτελείται από τις επιμέρους εταιρίες-ενδιάμεσους φορείς του Γ? ΚΠΣ που συνθέτουν τον Ενδιάμεσο Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα ? ΕΦΕΠΑΕ, ή η 25η Γενική Διεύθυνση / Τμήμα Δ? του Υπουργείου Οικονομικών.
1.3. Κατ? εξαίρεση ενίσχυση λειτουργικών δαπανών επιχειρήσεων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013
Ο ΣΕΒΕ ζητά την παρέμβαση και την άσκηση κάθε δυνατής πίεσης στην Ε.Ε. για την κατ? εξαίρεση ενίσχυση για τρία χρόνια των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων για την κάλυψη του λειτουργικού τους κόστους σε συνδυασμό με τη διευκόλυνση παροχής δανειακών κεφαλαίων καθώς, παρά το όποια θετικά μέτρα λαμβάνει η πολιτεία, εξακολουθεί το εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα να χαρακτηρίζεται ως αρτιοσκληρωτικό.
Μάλιστα η εν λόγω ενίσχυση είναι κρίσιμο να επεκταθεί στο πλαίσιο του Καν. 800/2008 και στο σύνολο των προγραμμάτων ενίσχυσης μέσω του ΕΣΠΑ 2007-2013 ανεξαρτήτως μεγέθους και τομέα δραστηριότητας, καθώς η επιχορήγηση λειτουργικών δαπανών επιτρέπεται μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις, πολύ δε περισσότερο όπου στον τομέα των εξαγωγών ισχύουν επιπρόσθετες απαγορεύσεις. Επίσης να ισχύσει στο σύνολο των προγραμμάτων ενίσχυσης De minimis.
Συγκεκριμένα, ο ΣΕΒΕ προτείνει την κατ΄ εξαίρεση ενίσχυση/επιδότηση των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων για δαπάνες, οι οποίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων και επηρεάζουν σε υπερθετικό βαθμό την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, όπως:
· μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος προσωπικού
· ενέργεια
· μεταφορά και εν γένει logistics
Η ενίσχυση/επιδότηση των παραπάνω δαπανών θα γίνεται επί τη βάσει τήρησης εκ μέρους της επιχείρησης συγκεκριμένων δεσμεύσεων, ιδιαίτερα σε σχέση με τη διατήρηση των θέσεων απασχόλησης για τους εργαζόμενους της επιχείρησης.
Στις αρχές του 2011 «έτρεξε» για πρώτη φορά το Πρόγραμμα «Εξωστρέφεια-Ανταγωνιστικότητα ΜΜΕ» από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας με φορέα διαχείρισης τον ΕΦΕΠΑΕ.
Ο πρώτος κύκλος του Προγράμματος έληξε με ιδιαίτερη επιτυχία, μετά δε από αίτημα του ΣΕΒΕ, τον Απρίλιο 2012 ανακοινώθηκε ο 2ος κύκλος του Προγράμματος «Εξωστρέφεια-Ανταγωνιστικότητα ΜΜΕ», ο οποίος σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αποτελέσει βελτιωμένη μορφή του πρώτου, με διεύρυνση των επιλέξιμων δαπανών και απλοποίηση της όλης διαδικασίας.
Οι προτάσεις του ΣΕΒΕ για την απλοποίηση και τη βελτίωση του Προγράμματος «Εξωστρέφεια-Ανταγωνιστικότητα ΜΜΕ» στον 2ο κύκλο αλλά και στον 1ο ως προς τη διαδικασία συνοψίζονται στα εξής:
1) το Πρόγραμμα να βασιστεί στο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων έτσι ώστε να παρακαμφθεί ο σκόπελος του κανονισμού De Minimis
2) το πρόγραμμα να παρέχει τη δυνατότητα επιδότησης μεγαλύτερων σχεδίων (έως 600.000 ? για μεσαίες και μεγάλες / έως 400.000 ? για πολύ μικρές και μικρές) με επιδότηση και καινοτόμου παραγωγικού μηχανολογικού εξοπλισμού που συνδέεται άμεσα με την παραγωγή προϊόντων που θα εξαχθούν.
3) να δοθεί η δυνατότητα επιδότησης εμπορικών επιχειρήσεων – μεμονωμένων και όχι αναγκαστικά σε σχήμα συνεργασίας – για εξαγωγικό προσανατολισμό, με την προϋπόθεση ότι στη συνολική Δημόσια Δαπάνη θα υπάρχει πλαφόν για το ποσό συνολικής επιδότησης των εμπορικών επιχειρήσεων (π.χ. έως 20% της συνολικής Δ.Δ).
4) να προβλέπεται η επιδότηση υφιστάμενων μη επιλέξιμων επιχειρήσεων που κάνουν έναρξη νέας επιλέξιμης για το πρόγραμμα δραστηριότητας, πριν την υποβολή της πρότασης, καθώς ο 1ος κύκλος της Εξωστρέφειας απαιτούσε έναρξη επιλέξιμης δραστηριότητας ένα έτος πριν την προκήρυξη του προγράμματος.
5) εφόσον το πρόγραμμα θα χρηματοδοτεί και καινοτόμο παραγωγικό εξοπλισμό, θα μπορούσαν να μην ισχύουν ανώτερα ποσοστά επιμέρους κατηγοριών δαπανών στο συνολικό κόστος. Θα μπορούσε π.χ. να αυξηθεί το ποσοστό της κατηγορίας δαπάνες προβολής σε αγορές στόχους (ίσχυε το όριο του 50%). Επίσης κατάργηση της συνθήκης (1)+(2) +(3)+(5)+(6)>=(50% Π/Υ).
6) να διευρυνθούν οι επιλέξιμες δαπάνες του προγράμματος έτσι ώστε να ενισχυθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η ανταγωνιστικότητα, αλλά έμμεσα και η ρευστότητα των επιχειρήσεων.
7) να θεωρηθούν ως επιλέξιμες δαπάνες οι αμοιβές υφιστάμενου προσωπικού που αποδεδειγμένα απασχολείται στο τμήμα εξαγωγών της επιχείρησης
8) να θεωρηθούν ως επιλέξιμες δαπάνες οι αμοιβές προσωπικού που θα ασχοληθεί με τον σχεδιασμό ενός νέου εξαγωγικού προϊόντος, ή με την εκπόνηση μελέτης πιστοποίησης συστήματος διαχείρισης ή προϊόντος και γενικά να δοθεί η δυνατότητα υλοποίησης δαπανών του επιχειρηματικού σχεδίου με ανθρώπινο δυναμικό της επιχείρησης που θα επιδοτηθεί για μισθολογικό κόστος
9) να προβλεφθεί μόνο ηλεκτρονική υποβολή της πρότασηςδηλ. υποβολή αίτησης υπαγωγής στο πρόγραμμα ? υπεύθυνης δήλωσης χωρίς την προσκόμιση φυσικού φακέλου και δικαιολογητικών και να ακολουθήσει η αξιολόγηση και η υποβολή δηλωθέντων στοιχείων και δεδομένων (αντίστοιχη διαδικασία ακολουθήθηκε για άλλα μικρότερα προγράμματα όπως το ΕΠ «ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΟ ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΩΝ»
10) να απλοποιηθούν τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά και η όλη διαδικασία: ως προς το θέμα αυτό, ο ΣΕΒΕ επεξεργάστηκε σειρά προτάσεων που θα βελτιώσουν και θα απλοποιήσουν τη διαδικασία και θα μπορούσαν, με τροποποίηση του παρόντος Οδηγού, να εφαρμοστούν και στο Εξωστρέφεια-Ανταγωνιστικότητα Ι.
Η απλούστευση θα διευκολύνει τόσο το Υπουργείο και τους ενδιάμεσους φορείς όσο και τις επιχειρήσεις, σε χρόνο και σε κόστος, ώστε τα προγράμματα να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία και αποτελεσματικότητα και να αξιοποιούνται στο μέγιστο δυνατό βαθμό, ιδίως αυτή την περίοδο της ύφεσης.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι από το Πρόγραμμα «Εξωστρέφεια-Ανταγωνιστικότητα ΜΜΕ», τόσο στον Α΄, όσο και στον Β΄ κύκλο εξαιρέθηκαν οι επιχειρήσεις του κλάδου της Α? Μεταποίησης. Ο ΣΕΒΕ, εντοπίζοντας και αναγνωρίζοντας τη συγκεκριμένη αδυναμία, έχει ήδη καταθέσει στο αρμόδιο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων σχετική πρόταση για σχεδιασμό και υλοποίηση ενός αντίστοιχου προγράμματος, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κλάδου της Α? Μεταποίησης.
2.1. Επαναπροσδιορισμός των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ με στόχευση στα προγράμματα αναπτυξιακού χαρακτήρα και στήριξης της επιχειρηματικότητας
Ο ΣΕΒΕ κρίνει αναγκαίο τον επαναπροσδιορισμό των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ με στόχευση κυρίως στα προγράμματα αναπτυξιακού χαρακτήρα (όχι υποδομών) και στήριξης της επιχειρηματικότητας προς όφελος της πραγματικής οικονομίας.
Είναι χαρακτηριστικά τα αποτελέσματα της Έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον απολογισμό του Γ? ΚΠΣ, όπου το ποσοστό των διαθέσιμων πόρων το οποίο δαπανήθηκε από τη χώρα μας σε περιφερειακά αναπτυξιακά προγράμματα ανήλθε μόλις σε 29,7%. Το υπόλοιπο μέρος (70,1%) των διαθέσιμων πόρων προσανατολίστηκε κυρίως σε έργα υποδομών. Το ποσοστό του 29,7% υστερεί σημαντικά του κοινοτικού μέσου όρου χρηματοδότησης αναπτυξιακών προγραμμάτων, που ανέρχεται στο διπλάσιο (59,1%). Μόνο η Ελλάδα μαζί με την Πορτογαλία (46,5%) και την Ιρλανδία (32,4%) αξιοποίησαν τα κοινοτικά κονδύλια σε αναπτυξιακά προγράμματα σε ποσοστό κάτω του 50%.Επιπλέον, τα κεφάλαια που αξιοποιήθηκαν σε προγράμματα ενίσχυσης των ΜμΕ κατά το Γ? ΚΠΣ από την Ελλάδα ανήλθαν μόλις σε 5,9%, όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε-15 ανήλθε σε 12,6%. Κάτω από 10% ανήλθε η αντίστοιχη χρηματοδότηση και για την Ιρλανδία (9,4%), την Πορτογαλία (7,4%) και την Ισπανία (6,9%).
Σε κάθε περίπτωση, είναι προφανές ότι οι χώρες, οι οποίες δεν επένδυσαν τα κοινοτικά κονδύλια της περιόδου 2000-2006 σε αναπτυξιακά προγράμματα και σε προγράμματα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, αντιμετωπίζουν σήμερα σοβαρά προβλήματα κυρίως σε επίπεδο ανταγωνιστικότητας.
2.2. Ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και διευκόλυνση της απορροφητικότητας του ΕΣΠΑ 2007-2013 μέσω της πλήρους απεμπλοκής της χρηματοδότησης από την κάλυψη της ίδιας συμμετοχής
Σύμφωνα με την υφιστάμενη μεθοδολογία διαχείρισης και ελέγχων συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων της περιόδου 2007-2013 (Ν. 3614/2007, Σύστημα Διαχείρισης, κ.λ.π.), όλοι οι οδηγοί εφαρμογής των προγραμμάτων προβλέπουν την υποχρέωση απόδειξης της κάλυψης της ιδίας συμμετοχής (με ίδια μέσα ή τραπεζικό δανεισμό). Ενδεικτικά όσον αφορά στους επιλέξιμους τρόπους εξόφλησης δαπανών αναφέρουμε και αυτόν της έκδοσης επιταγής προς τον προμηθευτή, με τον όρο να ελέγχεται η εξόφληση μέσω της κίνησης του τραπεζικού λογαριασμού (extrait), όπου εμφανίζεται η πραγματοποιηθείσα εκταμίευση.
Επειδή για την εν λόγω εξόφληση και γενικότερα για την κάλυψη της ίδιας συμμετοχής υφίσταται αδυναμία ή μεγάλη δυσχέρεια των επιχειρήσεων εξαιτίας της εξαιρετικά μειωμένης πλέον ρευστότητας και δυνατότητας τραπεζικής χρηματοδότησης, ο ΣΕΒΕ προτείνει να εξεταστεί η δυνατότητα απεμπλοκής της χρηματοδότησης των προγραμμάτων από την κάλυψη της ίδιας συμμετοχής.
Οι εκταμιεύσεις θα γίνονται στη βάση προκαταβολής και τμηματικών καταβολών ανάλογα με την πρόοδο του έργου και το υπόλοιπο ποσό που αντιστοιχεί στην ίδια συμμετοχή θα αποτελεί αποκλειστικό θέμα διαπραγμάτευσης και συμφωνίας δικαιούχου και προμηθευτή του. Στην προαναφερόμενη περίπτωση, δεν θα υπάρχει απαίτηση ύπαρξης της εξόφλησης της επιταγής, αλλά θα θεωρείται η δαπάνη εξοφλημένη με την παραλαβή της επιταγής από τον προμηθευτή χωρίς να εξετάζεται η κίνηση του τραπεζικού λογαριασμού (extrait) και υπό την προϋπόθεση πάντα του ελέγχου του φυσικού αντικειμένου.
Επίσης, με δεδομένη την εξαιρετική δυσκολία ή αδυναμία λήψης εγγυητικών επιστολών από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από τις επιχειρήσεις, ο ΣΕΒΕ προτείνει συμπληρωματικά, να εξεταστεί η δυνατότητα καταβολής προκαταβολών χωρίς την υποχρέωση προσκόμισης εγγυητικών επιστολών.



