Skip to content
SEVE
  • Αρχική
  • Πλοήγηση
  • Επικοινωνία
el
  • Ο ΣΕΒΕ (6)
    • Προφίλ
    • Διοίκηση
    • Οργανόγραμμα
    • Καταστατικό
    • Εκπροσωπήσεις
    • Συμπράξεις
  • Έργο ΣΕΒΕ (3)
    • Θέσεις / Παρεμβάσεις
    • Εκπαίδευση – Κατάρτιση
    • Προγράμματα
  • Μόνο για μέλη
    • Χώρες και Κλάδοι
    • Δυνητικό Πελατολόγιο
    • Στατιστικά Εισαγωγών-Εξαγωγών
    • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ
    • Εμπορικές εκθέσεις
    • B2B Μελών
    • ΣΕΒΕ Express
    • Εγκύκλιοι
    • Υπομνήματα
    • ΣΕΒΕ ALERT
    • Στοιχεία Μέλους
    • Πληρωμή Ετήσιας Συνδρομής
  • Κατάλογος Εξαγωγέων
  • ΝΕΑ
  • ΙΕΕΣ
  • SEVE ACADEMY
  • ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΕΜΑΣ

Υπόμνημα για την ανάπτυξη της Θράκης μέσω της ενίσχυσης της εξωστρέφειας

Home » Υπόμνημα για την ανάπτυξη της Θράκης μέσω της ενίσχυσης της εξωστρέφειας

Υπόμνημα για την ανάπτυξη της Θράκης μέσω της ενίσχυσης της εξωστρέφειας

Βασική Τοποθέτηση – Εισαγωγή

Η απουσία στόχευσης και στρατηγικού σχεδιασμού, σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, της πανδημίας και των εν εξελίξει πολέμων σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή, έχουν επηρεάσει αρνητικά την οικονομία της Θράκης και την ανταγωνιστικότητα των τοπικών επιχειρήσεων, παρά την ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους στο τελευταίο διάστημα. Πέραν των παραπάνω, η ΠΕ Έβρου υπέστη πρόσφατα, λόγω της ιδιαίτερα εκτεταμένης πυρκαγιάς, μεγάλη περιβαλλοντική και όχι μόνο καταστροφή που απαιτεί έναν άμεσο σχεδιασμό και υλοποίηση πλάνου στήριξης της ΠΕ Έβρου με στήριξη τόσο προς τον πρωτογενή τομέα, όσο και προς όλες τις επιχειρήσεις που επιβαρύνθηκαν από την καταστροφή.

Οι συνθήκες αυτές όμως δεν αναιρούν το γεγονός ότι η περιοχή της Θράκης διαθέτει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα, η αξιοποίηση των οποίων, σε συνδυασμό με μία εξωστρεφή στρατηγική, θα της διασφαλίσουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και θα διασφαλίσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη των εξαγωγών. Oι συνυπογράφοντες φορείς, αναγνωρίζοντας τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή και με κύριο κριτήριο την περιφερειακή ανάπτυξη, εκτιμούν ότι το μέλλον της Θράκης βρίσκεται στην ενίσχυση των υποδομών, των κλάδων αιχμής της περιοχής, αλλά και της εξωστρέφειας.

Η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών στη μεταποίηση, η ανάπτυξη έρευνας και καινοτομίας από τα τοπικά πανεπιστήμια και η διασύνδεσή τους με τις επιχειρήσεις, η αναβάθμιση του συνόλου των υποδομών, θα συμβάλλουν στην παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας και στην ενδυνάμωση της απασχόλησης και της οικονομίας, με αποτέλεσμα την ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και τη συνολική ανάπτυξη της περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό, συνοψίζοντας και θέτοντας σε προτεραιότητα ένα μεγάλο φάσμα προτάσεων, προκρίνονται δύο βασικοί άξονες δράσεων με ένα μείγμα βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων.

1ος Άξονας: Βελτίωση Υποδομών

Έχοντας ως στόχο τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την προσέλκυση επενδύσεων, απαραίτητη προϋπόθεση θεωρείται η αναβάθμιση των υποδομών. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται η άμεση αξιοποίηση των λιμένων της περιοχής, η βελτίωση του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου με στόχο την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών και ανταγωνιστικότερες αεροπορικές συνδέσεις. Καθότι όλα τα χρονοδιαγράμματα έχουν βγει εκτός πραγματικότητας είναι αναγκαίο όσο ποτέ να υπάρξει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης αυτών με αντίστοιχη ευθύνη των αρμοδίων Υπουργείων και Φορέων και σαφείς δεσμεύσεις ως προς την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Νέος  Άξονας: Άμεση Αναβάθμιση Ενεργειακών και Τηλεπικοινωνιακών Δικτύων

Η ιδιωτικοποίηση των σχετικών ενεργειακών φορέων ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ έχει οδηγήσει σε ενεργειακή υποβάθμιση της περιοχής με ουσιαστικό πλήρη κορεσμό της Μέσης και Υψηλής Τάσης καθώς και σημαντικά θέματα αξιοπιστίας στην μοναδική γραμμή υπερυψηλής που ενώνει την περιοχή με την υπόλοιπη Ελλάδα. Χωρίς καμμιά αναφορά στα σημαντικά θέματα ασφάλειας και την ανάγκη υπογειοποίησης αυτών καθώς και την σημαντική ευθύνη του Δικτύου Μέσης Τάσης για την μεγάλη πυρκαγιά του Έβρου, η πληθυσμιακή συρρίκνωση και η έλλειψη μεγάλων καταναλωτών οδηγούν την περιοχή σε ενεργειακή ανασφάλεια καθότι με ιδιωτικά κριτήρια οι αρμόδιοι φορείς δεν είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν στην περιοχή, ενώ οι νέοι μεγάλοι παραγωγοί αντιμετωπίζουν το θέμα με προχειρότητα.

Όμοια και στο θέμα των τηλεπικοινωνιών αφού οι ταχύτητες διασύνδεσης εκτός των αστικών περιοχών αρμόζουν μόνο σε υποανάπτυκτες περιοχές.

2ος Άξονας: Κλαδική Στόχευση

Λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Θράκης που θα την καταστήσουν ανταγωνιστική και θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, απαραίτητη κρίνεται η στόχευση στην διατήρηση της υφιστάμενης επιχειρηματικότητας και ισχυρότερα κίνητρα για την προσέλκυση νέων επενδύσεων ιδίως σε τομείς με ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Η ανάπτυξη υπηρεσιών logistics, καθώς και η προώθηση δράσεων σχετιζόμενων με την πράσινη ανάπτυξη (ΑΠΕ και κυκλική οικονομία) είναι τομείς με ισχυρό ενδιαφέρον, εφόσον η Πολιτεία δεσμευτεί για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων υποδομών.

Στο πλαίσιο των παραπάνω προτείνονται:

Ι. Μέτρα Μεσοπρόθεσμου Ορίζοντα Επίδρασης

  1. Περαιτέρω ενισχύσεις μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου και του νέου ΕΣΠΑ:
  • Παροχή επιπρόσθετης κεφαλαιακής ενίσχυσης/επιδότησης για τις επενδύσεις στην περιοχή της Θράκης. Άμεση επαναφορά του ύψους ενίσχυσης στα όρια της περιόδου 2021-2023 και άμεση έναρξη διαδικασίας επαύξησης αυτών καθώς και συνδυασμού αυτών με λειτουργικά κίνητρα. Toνίζεται ότι ο τροποποιημένος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2027 επιτρέπει υψηλότερα μέγιστα ποσά ενίσχυσης για επενδύσεις σε ορισμένες περιφέρειες, λόγω της μείωσης του κατά κεφαλήν ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος σε αυτές. Τα μέγιστα ποσά ενίσχυσης αυξήθηκαν ως εξής: i) από 40% σε 50% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στοΝότιο Αιγαίοκαι ii) από 50% σε 60% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στην Κρήτη και τη Δυτική Μακεδονία. Με την αύξηση αυτή για πρώτη φορά στα χρονικά η Θράκη βρίσκεται σε χαμηλότερη θέση από άλλες Περιφέρειες της χώρας (60% η Κρήτη και η Δυτική Μακεδονία έναντι 50% της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης), παρά το ότι οι ιδιαίτεροι λόγοι στήριξης της Θράκης ή έστω της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης που υπήρχαν, εξακολουθούν να υπάρχουν. Η ΠΑΜΘ είναι σήμερα η δεύτερη φτωχότερη περιφέρεια στην Ελλάδα μετά το Βόρειο Αιγαίο σε ό,τι αφορά στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ (€10.908), ενώ είναι από τις πιο αδύναμες περιφέρειες σε οικονομικό επίπεδο (ΑΕΠ ανά περιφέρεια) στην Ευρώπη βρισκόμενη στις τελευταίες θέσεις μαζί με το Νότιο Αιγαίο, την Ήπειρο, τη Δυτική Μακεδονία, το Ιόνιο και το Βόρειο Αιγαίο. Ταυτόχρονα, η ΠΑΜΘ βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις στον Ευρωπαϊκό Περιφερειακό Δείκτη Ανταγωνιστικότητας για το 2022, κατακτώντας την 208η θέση από τις 234 περιφέρειες. Παράλληλα η περιοχή αντιμετωπίζει πιθανόν την χειρότερη δημογραφική κρίση τα τελευταία 50 χρόνια.
  • Εστίαση σε επενδύσεις που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της υφιστάμενης βιομηχανίας, αλλά και του πρωτογενή τομέα (μηχανολογικός εξοπλισμός, ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων), καθώς και την ανάπτυξη υπηρεσιών logistics (σε συνδυασμό με τις αναβαθμισμένες υποδομές) με σημαντική επαύξηση των ορίων χρηματοδότησης (Περιφέρειας ΑΜΑΘ, Υπουργείου Aγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, νέου ΕΣΠΑ)
  • Ενίσχυση της πράσινης επιχειρηματικότητας (υιοθέτηση επιχειρηματικών μοντέλων μείωσης των εκπομπών ρύπων, επενδύσεις σε ΑΠΕ και κυκλική οικονομία), μέσω «μοριοδότησης»/προτεραιοποίησης αντίστοιχων επενδύσεων από επιχειρήσεις της περιοχής. Ειδικότερα, όσον αφορά στις ενεργειακές επενδύσεις και την ανάγκη που υπάρχει για μείωση του κόστους ενέργειας, είναι εξαιρετικά σημαντική η προώθηση/προτεραιοποίηση επενδύσεων σε ΑΠΕ από τις υφιστάμενες επιχειρήσεις με στόχο την αξιοποίηση του net–billing στην κατεύθυνση αυτή.
  1. Υποδομές Ηλεκτρικής Ενέργειας: Δέσμευση ως προς την υποχρέωση του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ να προχωρήσουν στην κατ’ εξαίρεση αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας της Περιφέρειας ΑΝΜΑΘ με στόχο τόσο τη βελτίωση της απόδοσης του δικτύου και τον περιορισμό των προβλημάτων λειτουργίας που δημιουργούνται σε επιχειρήσεις της περιοχής, όσο και αύξησης της χωρητικότητας των υποσταθμών, επιτρέποντας την υλοποίηση επενδύσεων στην κατεύθυνση της μείωσης του ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων και του πράσινου μετασχηματισμού τους.
  2. Αναβάθμιση των λοιπών υποδομών της περιοχής με αξιοποίηση υφιστάμενων εργαλείων (ΣΔΙΤ) και υπαγωγή μεγάλων έργων υποδομών στο νέο ΕΣΠΑ και στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (πχ. σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, λειτουργία τελωνείων). Για την υποστήριξη της βιομηχανίας και την ανάπτυξη της εξωστρέφειας, απαιτείται βελτίωση και εκσυγχρονισμός του/των:
  • Οδικού δικτύου, μέσω κατασκευής κάθετων οδικών αξόνων, μείωσης του κόστους χρήσης της Εγνατίας Οδού από τις τοπικές επιχειρήσεις και παροχής κινήτρων για εγκατάσταση επιχειρήσεων logistics στην περιοχή. Άμεση προτεραιοποίηση της διάνοιξης του σταθμού Νυμφαίας για τα φορτηγά και λεωφορεία.
  • Σιδηροδρομικού δικτύου, μέσω της επιτάχυνσης των έργων για την ολοκλήρωση της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής σύνδεσης του εμπορικού λιμένα Καβάλας «Φίλιππος Β’» με το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο και την επιτάχυνση των έργων που αφορούν στην κίνηση ηλεκτρικών αμαξοστοιχιών επί των συρμών, ιδίως δε την αναβάθμιση του τμήματος του σιδηροδρομικού δικτύου Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο-σύνορα με Βουλγαρία με διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή και όμοια για το τμήμα Αλεξανδρούπολης – Τοξότες. Δέσμευση πόρων για λειτουργία προαστικού Σιδηροδρόμου στην Περιφέρεια ΑΜΑΘ καθότι δεν υπάρχει προοπτική ικανής εσωτερικής ζήτησης.
  • Θαλάσσιων μεταφορών, μέσω της επιτάχυνσης των έργων υποδομής για τη στήριξη δυνατοτήτων συνδυασμένων μεταφορών από τους λιμένες της Περιφέρειας και αναβάθμιση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων λιμένων της Θράκης με τις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας. Η σημασία του Λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και η ανάγκη αναβάθμισης του εξοπλισμού, των υπηρεσιών και των διασυνδέσεών του επιβεβαιώνονται από την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με χρηματοδότηση από την ΕΕ – NextGenerationEU έργου προϋπολογισμού 24 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.), με το ΤΑΙΠΕΔ να έχει αναλάβει την ωρίμανση του έργου με την εκπόνηση των σχετικών μελετών, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τη δημοπράτησή του και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να λειτουργεί ως φορέας χρηματοδότησης.
  • Αεροπορικών μεταφορών, μέσω της επέκτασης και του εκσυγχρονισμού των αερολιμένων Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με ανταγωνιστικότερες τιμές εισιτηρίων.
  1. Ανθρώπινο Δυναμικό: αντιμετώπιση χάσματος αναγκών αγοράς/εκπαίδευσης, κίνητρα για την ανάγκη διατήρησης πληθυσμών σε απομακρυσμένες περιοχές, ενίσχυση μέτρων/κινήτρων για brain gain και ενδυνάμωση κινήτρων προσέλκυσης εξειδικευμένου προσωπικού. Δημιουργία ικανών υποδομών υποστήριξης όπως Παιδικοί Σταθμοί, Νέο πρόγραμμα Κατοικιών για Εργαζόμενους, μείωση ασφαλιστικών εισφορών και φόρου για όσους αποδεδειγμένα ζουν εκτός αστικών περιοχών. κλπ.
  2. Ενέργειες και κίνητρα διασύνδεσης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με τις επιχειρήσεις της περιοχής:

α. Ενίσχυση του θεσμού των βιομηχανικών διδακτορικών και εφαρμοσμένης έρευνας με συγχρηματοδότηση αντίστοιχων δράσεων μέσω των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων,

β. Συνδιαμόρφωση με το Υπουργείο Παιδείας νέων τμημάτων-σχολών, ιδίως σε  τεχνικές ειδικότητες, σύμφωνα με τις ανάγκες της οικονομίας της περιοχής, μέσω ενός κύκλου διαβούλευσης με στόχο την άμεση προσαρμογή των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και την αύξηση της απορρόφησης των αποφοίτων.

  1. Δημιουργία συνεργατικών κλαδικών σχημάτων (clusters) με σκοπό την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και τη βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων της περιοχής. Οι εξαγωγικές επιδόσεις της Θράκης καταγράφουν μία σημαντική αύξηση τα τελευταία πέντε έτη με αποκορύφωμα το 2022 όταν έφτασαν στο ποσό των €612 εκατ. Ωστόσο, η εν λόγω επίδοση παραμένει ιδιαίτερα χαμηλή καθώς αποτελεί μόλις το 1,1% των ελληνικών εξαγωγών. Τα €349 εκατ., δηλαδή το 57,1% προήλθε από την Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης, ενώ με 29,1% και 13,8% συμμετείχαν οι Περιφερειακές Ενότητες Ροδόπης και Έβρου. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στο πρόβλημα των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων, το οποίο διογκώθηκε ακόμη περισσότερο στο διάστημα 2021-2022, καθώς οι εξαγωγές της Ξάνθης και της Ροδόπης αυξήθηκαν κατά 11,7% και 16,6%, ενώ αντίθετα ο Έβρος απώλεσε εξαγωγές αξίας €17,1 εκατ., σημειώνοντας μείωση 16,8%. Παράλληλα, οι εξαγωγές των τριών περιφερειακών ενοτήτων της Θράκης (Ξάνθη, Ροδόπη, Έβρος) αποτελούν μόλις το 58,3% των εξαγωγών της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Γράφημα 1: Εξαγωγές Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, διάστημα 2018-2022

Πηγή: Μελέτη Χαρτογράφησης Ελληνικών Εξαγωγών ανά Περιφέρεια, ΙΕΕΣ-ΣΕΒΕ, σε εκατ. €

Με στόχο την αύξηση των εξαγωγικών επιδόσεων των περιφερειακών ενοτήτων της Θράκης, προτείνεται η σύσταση συνεργατικών κλαδικών σχημάτων (clusters), η οποία αποτελεί μία ιδιαίτερα επιτυχημένη πρακτική δικτύωσης και διεθνοποίησης – ιδιαίτερα για επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους – που οδηγεί στην καλύτερη αντιμετώπιση του διεθνούς ανταγωνισμού, καθώς και στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.

  1. Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες εξωστρέφειας των επιχειρήσεων. Προτείνουμε για τις δαπάνες που πραγματοποιούν οι επιχειρήσεις με σκοπό την προώθηση των πωλήσεών τους και γενικά για τις ενέργειες εξωστρέφειας να χορηγείται προσαυξημένη έκπτωση στα πρότυπα των εκπτώσεων που χορηγούνται με το άρθρο 22Ε του ΚΦΕ για τις δαπάνες που αφορούν την πράσινη οικονομία και την ψηφιοποίηση.

ΙΙ. Μέτρα Βραχυπρόθεσμου Ορίζοντα Επίδρασης

Πιο συγκεκριμένα, για την υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων μέχρι την ολοκλήρωση της αναβάθμισης των υποδομών, αλλά και για την προσέλκυση/διακράτηση ανθρώπινου δυναμικού που θα στηρίξει την ανάπτυξη της περιοχής και το παρόν πλάνο, προτείνεται η παροχή επιπρόσθετων ενισχύσεων:

  • Άμεση λήψη μέτρων διευκόλυνσης της υλοποίησης επενδύσεων επιχειρήσεων σε ΑΠΕ, και ειδικότερα σε τεχνολογίες που δεν επιβαρύνουν τις τάσεις του δικτύου λόγω της φύσης της λειτουργίας τους. Στην κατεύθυνση αυτή και βάσει συγκεκριμένων επενδυτικών πλάνων επιχειρήσεων, θα πρέπει άμεσα και στοχευμένα να αυξηθούν τα περιθώρια σύνδεσης σε συγκεκριμένους υποσταθμούς του ΔΕΔΔΗΕ και ταυτόχρονα να απελευθερωθεί προς αξιοποίηση στην κατεύθυνση αυτή της πράσινης μετάβασης «δεσμευμένη» χωρητικότητα επενδύσεων που δεν δύναται να προχωρήσουν σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα ή και καθόλου.
  • Eπιμήκυνση δόσεων δανείων των επιχειρήσεων της περιοχής από τις τράπεζες
  • Κατάργηση της εισφοράς του 0.60% του Ν. 128/1975, η οποία συνεχίζει να αποτελεί μία πρόσθετη επιβάρυνση στην χρηματοδότηση των εξαγωγικών επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν το διεθνή ανταγωνισμό, με προτεραιότητα στις χορηγήσεις μέσω του προγράμματος ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ του ECG, ειδικά τώρα που αυξήθηκε το κόστος χορηγήσεων λόγω αύξησης EURIBOR και διατήρησης των spreads των τραπεζών στα προηγούμενα επίπεδα των μηδενικών EURIBOR, παρά το γεγονός ότι οι καταθέσεις είναι περισσότερες από τις χορηγήσεις.Η εισφορά 0,60% του Ν. 128/75, αν και  καθιερώθηκε για τη στήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων, αποτελεί ένα σημαντικό αντικίνητρο για τις εξαγωγικές κυρίως επιχειρήσεις, οι πόροι της μάλιστα χρησιμοποιούνται πλέον για αλλότριους σκοπούς και κάλυψη άσχετων με την εξωστρέφεια αναγκών του κράτους.
  • Προτεραιότητα στην απόκτηση όρων σύνδεσης και στην διασύνδεση με το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ για κάθε μεταποιητική επιχείρηση της περιοχής
  • Εντατικοποίηση ελέγχων στα σύνορα ιδίως με την Τουρκία-έλεγχος και εποπτεία αγοράς: ειδικότερα για την Τουρκία, παρά τον μηδενικό – πλην εξαιρέσεων – δασμό σε επίπεδο ΕΕ, διαπιστώνεται ότι, ενώ η Ελλάδα εισάγει ευχερώς, χωρίς ιδιαίτερους ελέγχους και χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια προϊόντα από την Τουρκία, πολλές φορές αμφιβόλου ποιότητας και ασφάλειας, μη συνοδευόμενα από τα απαραίτητα σήματα και πιστοποιητικά συμμόρφωσης και προϊόντα παραποίησης/απομίμησης, η Τουρκία δημιουργεί τεχνικά εμπόδια και καθυστερήσεις στην εισαγωγή προϊόντων από την Ελλάδα που πληρούν όλες τις αναγκαίες προδιαγραφές (υπέρμετρες καθυστερήσεις για τη διεκπεραίωση τελωνειακών διαδικασιών για την απελευθέρωση των εμπορευμάτων, προσκόμιση δειγμάτων για έλεγχο τήρησης προδιαγραφών, κ.λπ.) με επιπτώσεις σε χρόνο και κόστος για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Οι έλεγχοι από μικτά κλιμάκια θα πρέπει να ενισχυθούν, να εντατικοποιηθούν και να γίνονται συστηματικά, τόσο στους συνοριακούς σταθμούς όσο και στο εσωτερικό της χώρας (εθνικές οδοί, αποθήκες, σημεία πώλησης, κλπ) ώστε οι ελληνικές αξιόπιστες παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις να μη δέχονται αθέμιτο ανταγωνισμό από ομοειδείς επιχειρήσεις της γειτονικής χώρας. Άμεση προτεραιοποίηση υλοποίησης του Νέου Τελωνείου Κήπων.
  • Μείωση του κόστους εργοδοτικών εισφορών κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες για μία τριετία σε συνδυασμό με τη διατήρηση των θέσεων εργασίας στοχεύοντας στη μείωση της ανεργίας, αλλά και την προσπάθεια προσέλκυσης εξειδικευμένου προσωπικού. Ειδικότερα, στην κατεύθυνση προσέλκυσης εξειδικευμένου προσωπικού προτείνεται:
    • Επιδότηση νέων θέσεων εργασίας με κάλυψη του συνολικού κόστους μισθοδοσίας κατά 30% (μέχρι το ύψος των €1.000 μηνιαίως) για μία 3ετία
    • Μείωση του ΦΜΥ κατά 30% για προσλήψεις εξειδικευμένου έμπειρου προσωπικού για μία 5ετία που θα έρθει στην περιοχή
    • Απαλλαγή φορολόγησης του εργαζομένου από συγκεκριμένες παροχές (στέγαση, μετακίνηση, κλπ.), πρακτική που εφαρμόζεται ήδη με επιτυχία από επιχειρήσεις που βρίσκονται σε αντίστοιχες περιοχές, επιβαρύνοντας όμως αναγκαστικά και τον εργαζόμενο σήμερα.
  • Επιδότηση του μεταφορικού κόστους, μέσω ενός μοντέλου «μεταφορικού ισοδύναμου», ή ενός μοντέλου επιδότησης, εγκεκριμένου από την Ε.Ε., επί του λειτουργικού κόστους το οποίο θα αντισταθμίζει το αυξημένο κόστος που προκύπτει λόγω της απομακρυσμένης τοποθεσίας της Θράκης από τα καταναλωτικά κέντρα της χώρας σε συνδυασμό με την έλλειψη αναβαθμισμένων μεταφορικών υποδομών. Στα πλαίσια αυτά πρέπει να καταρτιστεί σχετική μελέτη και προετοιμασία αντίστοιχου φακέλου προς την Ε.Ε. (δυνητικά μέσω πρωτοβουλίας της Περιφέρειας ΑΝΜΑΘ σε συνεργασία με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης), όπως έχει ήδη πραγματοποιηθεί επιτυχημένα σε άλλες περιοχές της Ελλάδας (νησιωτική Ελλάδα και πρόσφατα στην Κρήτη). Το εν λόγω μέτρο θα συμβάλλει στην αντιστάθμιση του αυξημένου μεταφορικού κόστους των επιχειρήσεων που παράγουν στην Θράκη, το οποίο λόγω και των περιορισμών που δημιουργούνται από τις υποδομές, επηρεάζει σημαντικά την εξωστρέφεια της περιοχής. Η χρονική διάρκεια του μέτρου πρέπει να είναι ίση με το διάστημα που θα απαιτηθεί για την ανάπτυξη των νέων υποδομών που αφορούν στο λιμάνι, στο οδικό και στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και τις συμπληρωματικές υπηρεσίες logistics.
  • Αύξηση ατελών αδειών διέλευσης τουρκικών φορτηγών ΔΧ: η εξάντληση των εν λόγω αδειών που παρατηρείται κάθε χρόνο από το φθινόπωρο και μετά δημιουργεί προβλήματα στις εξαγωγές αλλά και στις εισαγωγές πρώτων υλών, υλικών συσκευασίας ή άλλων προϊόντων που εισάγονται από τη γειτονική χώρα και συνακόλουθα στην παραγωγική διαδικασία. Σημειώνουμε ότι η εναλλακτική επιλογή χρήσης ελληνικού φορτηγού αυτοκινήτου δεν είναι εφικτή, αφενός, διότι σε πολλές περιπτώσεις η μεταφορά είναι ευθύνη του τούρκου συνεργάτη της ελληνικής επιχείρησης και, αφετέρου, διότι το κόστος μεταφοράς με τα ελληνικά φορτηγά – για όσους οδηγούς θελήσουν να εκτελέσουν δρομολόγιο για Τουρκία – είναι πολύ υψηλότερη σε σχέση με τα τουρκικά και σαφώς απαγορευτική για την τιμή του προϊόντος, μειώνοντας την ανταγωνιστικότητά του. Ζητούμε γενικότερα το θέμα να επιλυθεί επιτέλους οριστικά στο πλαίσιο διμερούς συμφωνίας με την Τουρκία ώστε να μην αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις κάθε χρόνο το ίδιο πρόβλημα, ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες του χρόνου, με επιπτώσεις στην επιχειρηματική, παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα.

Post navigation

Υπόμνημα ΣΕΒΕ στον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη ενόψει της 87ης ΔΕΘ
Υπόμνημα ΣΕΒΕ στον Υφυπουργό Εσωτερικών (Τομέας Μακεδονίας-Θράκης) κ. Κώστα Γιουλέκα
Κατάλογος εξαγωγέων
Γιατί ΣΕΒΕ;
Γίνε μέλος

Newsletter

Register to our newsletter and read our latest news and announcements first.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Η έλλειψη γνώσης τροχοπέδη για τη Διανοητική Ιδιοκτησία

13 Νοεμβρίου 2025

Χωρίς κατηγορία

Επιχειρηματική αποστολή με 22 ελληνικές επιχειρήσεις στη Βόρεια Μακεδονία – Περαιτέρω ενίσχυση των εμπορικών σχέσεων των δύο χωρών …

10 Νοεμβρίου 2025

Γραφείο Τύπου

Πιστοποιημένο Επαγγελματικό Εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Certified International Trade & Risk Management Officer” 

10 Νοεμβρίου 2025

Τελευταία Νέα

Θετικά σημάδια για τις ελληνικές εξαγωγές τον Σεπτέμβριο 2025 – Μείωση του εμπορικού ελλείμματος κατά 13,6%

7 Νοεμβρίου 2025

Γραφείο Τύπου

Η ΕΔΟΑ στο 44ο Συνέδριο του Διεθνούς Οργανισμού Ακτινιδίου (ΙΚΟ) στην Ισπανία – Ιδιαίτερα ενθαρρυντική η νέα σεζόν ακτινιδίων 2025–2026 για την Ευρώπη …

13 Οκτωβρίου 2025

Γραφείο Τύπου

Ενημερωτική Ημερίδα του ΣΕΒΕ και του Ομίλου EPSILONNET για την Ηλεκτρονική Τιμολόγηση και τις Εξελίξεις στην Εργατική & Φορολογική Νομοθεσία …

13 Οκτωβρίου 2025

Γραφείο Τύπου

Kepa Logo
SEVE
  • Αρχική
  • Επικοινωνία
  • Πλοήγηση
  • Συνδέσεις
  • Media Kit
  • Πολιτική Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων

Διεύθυνση

ΣΕΒΕ - ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ
Πλ. Μοριχόβου 1
Τ.Κ. 546 25, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Πιστοποιητικά

iso-9001 certification

iso-14001 certification

accessibility-cert

Mailing list

Εγγραφείτε στο mailing list του ΣΕΒΕ

  • x-icon
2025 © ΣΕΒΕ | Development by Credits logo
Επιστροφή στην Αρχή
Accessibility Adjustments

Powered by OneTap

How long do you want to hide the accessibility toolbar?
Hide Toolbar Duration
Colors
Orientation
Version 2.5.1

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε τη βέλτιστη εμπειρία πλοήγησης στον ιστότοπό μας.

Μπορείτε να μάθετε ποια cookies χρησιμοποιούμε ή να τα απενεργοποιήσετε στις .

ΣΕΒΕ-Σύνδεσμος Εξαγωγέων
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες των cookies αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποια τμήματα του ιστότοπου μας θεωρείτε πιο ενδιαφέροντα και χρήσιμα.

Απολύτως απαραίτητα cookies

Το αυστηρώς απαραίτητο cookie θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένο ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας για ρυθμίσεις cookie.

Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.

3rd Party Cookies

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων πληροφοριών, όπως τον αριθμό επισκεπτών στον ιστότοπο και τις πιο δημοφιλείς σελίδες.

Η διατήρηση αυτού του cookie μας επιτρέπει να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας.

Παρακαλούμε ενεργοποιήστε πρώτα τα απολύτως απαραίτητα cookies ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας!