3ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΞΑΓΩΓΩΝ Τώρα είναι η στιγμή για τη μεγάλη ώθηση στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας
Η κατάλληλη στιγμή για τη μεγάλη ώθηση στην εξωστρέφεια της οικονομίας μας, είναι τώρα που η Ελλάδα συμμετέχει στην ΟΝΕ και αρχίζει η εποχή του ευρώ, τόνισε μιλώντας στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανάπτυξη των Ελληνικών Εξαγωγών, ο υφυπουργός Εξωτερικών Γιάννης Μαγκριώτης.
Οι εξαγωγές μας, παρατήρησε, δεν είναι στο σημείο που θα θέλαμε. Ωστόσο ρόλο σ΄ αυτό έπαιξαν και τα προβλήματα στις διεθνείς σχέσεις της χώρας και τα κλειστά σύνορα. Τώρα όμως, είμαστε στην εποχή των ανοιχτών οριζόντων, η οποία μας ευνοεί, ως λαό. Το πλεονέκτημα είναι, ότι στην εποχή αυτή που παράλληλα παρουσιάζει κινδύνους και αβεβαιότητες, εισήλθαμε με ισχυρή οικονομία.
Στην προσπάθεια της μεγάλης εκκίνησης, σημαντικό ρόλο θα παίξουν, συνέχισε, η διεθνής θέση της χώρας η οποία επηρεάζεται άμεσα από το κύρος και την αξιοπιστία της εξωτερικής της πολιτικής, καθώς επίσης και η συνεργασία των ελληνικών και των ομογενειακών επιχειρήσεων.
Καθώς η διεύρυνση των εξαγωγικών δραστηριοτήτων επιδιώκεται κυρίως στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης, η Ελλάδα αποκτά πλεονεκτήματα γιατί έχει υψηλή αποδοχή στην εν λόγω περιοχή. Μάλιστα, όπως υπογράμμισε, το ΥΠΕΞ, σήμερα, επεξεργάζεται μια νέα στρατηγική για τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης και μία για τις χώρες της Ευρασίας. Στις ίδιες χώρες, όπως και σε πολλές άλλες, μπορούν μέσα από το Δίκτυο Ομογενών Επιχειρηματιών, να αναπτυχθούν κοινές προσπάθειες. Το εν λόγω δίκτυο, ενημέρωσε ο κ. Μαγκριώτης, θα είναι έτοιμο έως το τέλος του 2002 με τη συνεργασία του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και την πολιτική, θεσμική και οικονομική στήριξη του ΥΠΕΞ. Συνεργάτης και σύμβουλος των ελληνικών επιχειρήσεων, ανέφερε θα είναι και η τράπεζα δεδομένων με επτά χιλιάδες ομογενειακές επιχειρήσεις που διαθέτει το ΣΑΕ.
Την άμεση ανάγκη για την εφαρμογή μιας Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών διαπίστωσαν οι περισσότεροι από τους ομιλητές της τελευταίας μέρας του 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου Εξαγωγών. Παράλληλα προχώρησαν στην κατάθεση απόψεων και συγκεκριμένων προτάσεων
Η εμπειρία σε σχέση με την Ευρωπαϊκή αγορά, έχει δείξει ότι κάθε διεύρυνση της ΕΕ αποφέρει σημαντικά οφέλη στο εμπόριο. Η 5η διεύρυνση είναι η μεγαλύτερη και άρα αυτή με τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην ιστορία της Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, τόνισε ο Ευρωβουλευτής της ΝΔ Χρήστος Φώλιας. Ως μέλος της “Επιτροπής Βιομηχανίας και Εξωτερικού Εμπορίου” του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου περιμένω, υπογράμμισε, την έκθεση που έχουμε ζητήσει να προετοιμάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη δημιουργία αυξημένων εμπορικών συναλλαγών μέσω της διεύρυνσης, δεδομένης της πρόσβασης που έχει η Επιτροπή σε πληροφορίες και στατιστικά στοιχεία σχετικά με το θέμα.
Στο νέο οικονομικό περιβάλλον, αν οι επιχειρήσεις μας συνεχίζουν να βασίζονται αποκλειστικά και μόνο στις δικές τους δυνάμεις, θα οδηγούνται συνεχώς στο δρόμο των χαμένων ευκαιριών και του αυξανόμενου κόστους λειτουργίας , δηλ. στην περιθωριοποίηση τους από πλευράς ανταγωνιστικότητας και κατά συνέπεια στο θάνατο, προειδοποίησε ο διευθυντής του ΟΠΕ Ιωάννης Κριτσωτάκης. Αυτό θα πει, συνέχισε, ότι ο Έλληνας επιχειρηματίας οφείλει να απεμπλακεί από τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και να συντονίζει τις ενέργειες του στην αναζήτηση ελκυστικών ευκαιριών, με παράλληλη ανάπτυξη επικερδών στρατηγικών Μάρκετινγκ.
Ωστόσο, το δυσάρεστο είναι ότι τους επιχειρηματίες μας στην πλειοψηφία χαρακτηρίζει ένα έλλειμμα στη διαχείριση της αλλαγής, που συντελείται με φρενήρη ρυθμό σ΄ όλα τα επίπεδα και σ΄ όλες τις γεωγραφικές περιοχές του πλανήτη μας.
Την αναγκαιότητα της ενθάρρυνσης της παραγωγικής, εξαγωγικής και εν γένει, επενδυτικής δραστηριότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, μέσω πρωτοβουλιών που θα αφορούν είτε στη σύναψη συμμαχιών μέσω joint ventures, είτε στην ανάληψη πρωτοβουλιών για την δημιουργία εταιρικών επιχειρηματικών κεφαλαίων, διαπίστωσε ο πρόεδρος του Ελληνικού Επιχειρηματικού Συμβουλίου ΟΣΕΠ Π. Κούτσικος, καταλήγοντας σε ένα συμπέρασμα, αναφορικά με τις δυνατότητες, αλλά και τις προκλήσεις για τις ελληνικές εξαγωγές. Όμως, και οι δύο αυτές δράσεις, προϋποθέτουν την προαγωγή νέων και επωνύμων προϊόντων, τη βελτίωση της διπλωματικής υποστήριξης των δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων στο εξωτερικό, καθώς επίσης και της αύξησης των πιστωτικών γραμμών προς τις χώρες αυτές.
Είναι απαραίτητο για την κάθε ελληνική επιχείρηση πληροφορικής να κοιτάξει προς τα έξω, σημείωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας εφαρμογών υπολογιστών Compucon, Β. Θωμαϊδης. Νομίζω, κατέληξε στην ομιλία του, πως κάτω από την νοοτροπία της παγκόσμιας οικονομίας και αγοράς αλλά και την επίγνωση της παγκόσμιας κριτικής και δοκιμασίας, μπορούμε να πετύχουμε εξαγωγές πληροφορικής με πολύ μεγάλη προστιθέμενη αξία, μέσω της διαφοροποίησης και εξειδίκευσης, αλλά και μέσω της απόλυτης προσήλωσης στη λεπτομέρεια και την ποιότητα.
Η παραδοσιακή μορφή των Ελληνικών Εξαγωγών που απευθύνετο στους Έλληνες της διασποράς, στην Μ. Ανατολή κυρίως, και σε μεγάλο βαθμό στις χώρες της Ε.Ε. και κυρίως στην Γερμανία για τα φρέσκα Ελληνικά φρούτα, είτε χάθηκαν, είτε είναι πολύ μικρές για να βασισθεί η Ελληνική Οικονομία, είπε ο πρόεδρος της Chipita International Σ. Θεοδωρόπουλος. Η μόνη παραδοσιακή μορφή, συνέχισε, παρέμεινε η Κλωστοϋφαντουργία, λόγω της τοπικής παραγωγής βάμβακος. Χρειαζόμαστε λοιπόν νέες μορφές εξαγωγών που θα αξιοποιήσουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που προαναφέραμε στους δύο βασικούς οικονομικούς εταίρους μας την Ε.Ε. και τα πρώην Σοσιαλιστικά Κράτη.
Φρονώ όμως, ότι και στις δύο αυτές κατευθύνσεις οι αποδόσεις για την Ελληνική Οικονομία θα έρθουν μέσα από επενδύσεις στις επιμέρους αγορές.
Οι Έλληνες επιχειρηματίες έχουν δύο δυνατότητες, παρατήρησε ο υπεύθυνος σχεδιασμού και εφαρμογών της Greekproducts.com, Α. Μαντουρίδης:
1. Την ηλεκτρονική ανάπτυξη των δικών τους καναλιών προώθησης.
2. Την ένταξή τους σε μία συνολικότερη ηλεκτρονική προσπάθεια δικτύωσης.
Η ηλεκτρονική δικτύωση με έμφαση στην ποιότητα μπορεί να προσδώσει στα Ελληνικά προϊόντα το συγκριτικό πλεονέκτημα που τόσα χρόνια αναζητούν για να απαντήσουν στη διεθνή πρόκληση. Έτσι η συμβουλή προς τους επιχειρηματίες είναι: Δικτυώστε ηλεκτρονικά τα προϊόντα σας. Δώστε έμφαση στο όνομα τους και την ποιότητα τους μέσω της δικτύωσης.
Το ελληνοκινεζικό εμπόριο είναι ελλειμματικό εις βάρος της Ελλάδος με τις κινεζικές εξαγωγές στην Ελλάδα να παρουσιάζουν συνεχή αύξηση και τις ελληνικές εξαγωγές σταθερά καθηλωμένες σε χαμηλά διψήφια νούμερα, είπε ο διευθύνων σύμβουλος του Ευρωκινεζικού Κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης Στ. Νικολακόπουλος. Με την υφιστάμενη δομή του κινεζικού εξωτερικού εμπορίου, συνέχισε, υπάρχουν πολύ μεγάλες δυνατότητες επέμβασης στις κινεζικές εταιρείες με άδεια διεξαγωγής εξωτερικού εμπορίου και ιδιαίτερα στα κρατικά μονοπώλια ώστε να αυξήσουν τις εισαγωγές σημαντικών ελληνικών προϊόντων που θα είχαν σαν αποτέλεσμα την άμεση βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου. Ο κ. Νικολακόπουλος ζήτησε την εφαρμογή για την Κίνα ενός σχεδίου με την ονομασία Ζεύς , όμοιο με εκείνο του Σχεδίου Ερμής για την Ιαπωνία, που το τελευταίο μόνο επιτυχίες και σοβαρά αποτελέσματα έχει παρουσιάσει.
Συμπεράσματα
Η στρατηγική αντιμετώπιση των εξαγωγών, όπως αντίστοιχα και της προσέλκυσης επενδύσεων από το εξωτερικό, είναι σήμερα περισσότερο αναγκαία από ποτέ, τόνισε στο τέλος του συνεδρίου δίνοντας και το βασικό του συμπέρασμα, ο πρόεδρος της εταιρίας συμβούλων ΕΜΙ ΑΕ, Αθανάσιος Φροντιστής. Θα είναι δε θανάσιμο λάθος για τη χώρα μας αν τους τομείς αυτούς τους αφήναμε έρμαια σε ευκαιριακούς χειρισμούς, σε αυτοσχεδιασμούς και σε κερδοσκοπικές διαθέσεις. Ο λόγος είναι απλός, σημείωσε. Η συρρίκνωση των ρυθμών οικονομικής δραστηριότητας παγκοσμίως, ενδέχεται να αποβεί μακροχρόνια απειλή, καθώς οι καταναλωτικές συνήθειες και διαθέσεις είναι πιθανό να αλλάξουν ριζικά. Το ότι ο κόσμος δεν είναι ίδιος μετά τις11 Σεπτεμβρίου είναι πλέον γεγονός και στον χώρο της οικονομίας γενικά, αλλά πιο ειδικά στον τομέα των καταναλωτικών συνηθειών. Η συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας και η ύφεση θα εντείνει πιο πολύ τον ήδη έντονο ανταγωνισμό διεθνώς. Η μόνη δε απάντηση, σ’ αυτή την απειλητική πραγματικότητα είναι η εκπόνηση και υλοποίηση μιας μακροχρόνιας εξαγωγικής στρατηγικής που αναφορικά με τις εξαγωγές, είναι το ζητούμενο του Συνεδρίου αυτού.
Τα παραδείγματα, καθώς και οι εμπειρίες που συγκέντρωσαν χώρες σαν την Ιρλανδία, την Ολλανδία και τη Φιλανδία, που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο, όσον αφορά στην εξαγωγική στρατηγική τους, μπορούν και πρέπει να χρησιμοποιηθούν, αρχικά από την πολιτεία και στη συνέχεια από τους φορέις και τις ίδιες τις επιχειρήσεις για την απαιτούμενη πλέον, πιο έντονη εξαγωγική μας ανάπτυξη.
Υπό την αιγίδα των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Εξωτερικών και Μακεδονίας – Θράκης.
Γραμματεία Συνεδρίου: Σ.Ε.Β.Ε. Πλατεία Μοριχόβου 1, 54 625 Θεσσαλονίκη
Τηλ.: 031-535 333 Fax: 031-546102 Email: Email: seve@hyper.gr
Internet: www.gbi-seve.gr/synedrio/