Τα τελικά συμπεράσματα του 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ανάπτυξης των Εξαγωγών. Ετοιμα από το ΣΕΒΕ στην ιστοσελίδα: https://www.seve.gr/synedrio/
‘Οι ελληνικές κυβερνήσεις οφείλουν να θέσουν την ελληνική επιχειρηματική εξωστρέφεια και τη βελτίωση της διεθνούς μας ανταγωνιστικότητας ως «νούμερο ένα» προτεραιότητα.
Η πραγματική σύγκλιση της ελληνικής οικονομίας με τις αντίστοιχες των εταίρων μας στην Ε.Ε. θα προέλθει μόνο μέσα από τη βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, η οποία με τη σειρά της θα στηρίζεται στον τεχνολογικό και διοικητικό εκσυγχρονισμό τους και στην ανάπτυξη διεθνών συνεργασιών’.
Πρόκειται για απόσπασμα από τα αναλυτικά συμπεράσματα του 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ανάπτυξης Εξαγωγών τα οποία ετοίμασε ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος. Τα συμπεράσματα αποτελούνται από πρωτογενές υλικό που παρουσιάστηκε ή κατατέθηκε στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ανάπτυξης Εξαγωγών, στα πέντε Προσυνέδρια και στα Ηλεκτρονικά fora που οργανώθηκαν από τον ΣΕΒΕ.
Παρακάτω μερικά ακόμη από τα βασικά σημεία των συμπερασμάτων:
‘Πρέπει να γίνουν οι εξαγωγές η πρώτη προτεραιότητα της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Πρέπει να γίνουν σκοπός. Όπως ακριβώς συνέβη με την προσπάθεια της χώρας να πετύχει τη σύγκλιση και τη συμμετοχή της στην ΟΝΕ και το ευρώ. Όπως συμβαίνει με την προσπάθεια για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων.
Ως προς τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε, η πρόταση είναι η χάραξη μιας Εθνικής Στρατηγικής για τις Εξαγωγές. Είναι απαραίτητο και κρίσιμο να τεθούν οι προϋποθέσεις και να ορισθεί το πολιτικό όργανο που θα διαμορφώσει ενιαία εξαγωγική στρατηγική, θα διαμορφώσει επί μέρους στόχους, θα κατανείμει ρόλους και ευθύνες, θα κατανείμει πόρους, θα παρακολουθήσει επιτεύξεις στόχων, θα αξιολογήσει αποτελέσματα, θα επαναπρογραμματίσει νέους στόχους και θα προσαρμόσει πολιτικές.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
Για την υλοποίηση μιας Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών αναπτύχθηκαν στο Συνέδριο διάφοροι τρόποι, μεθοδολογίες και μηχανισμοί που έχουν δοκιμαστεί από διάφορες χώρες. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα ακόλουθα.
Κατ’ αρχάς εκπονείται ένα ετήσιο σχέδιο δράσης με συμμετοχή των αρμόδιων εθνικών κλαδικών φορέων και των κρατικών Υπηρεσιών – Οργανισμών (εξωτερικού και κεντρικής υπηρεσίας) που εμπλέκονται στην εξαγωγική προσπάθεια. Σύμφωνα με την παγκόσμια κατάσταση, τον ανταγωνισμό,
την εσωτερική οικονομική συγκυρία και τις εθνικές και κλαδικές προτεραιότητες ορίζονται οι εξαγωγικοί στόχοι και προτεραιότητες σε μετρήσιμα μεγέθη που μπορεί να φτάσουν σε επίπεδο αύξησης των εξαγωγών ενός συγκεκριμένου προϊόντος σε μια συγκεκριμένη αγορά.
Μια μακροχρόνια Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών πρέπει:
α) να καθορίζει συγκεκριμένους στόχους δράσης γενικότερα, ειδικότερα ως προς την δραστηριότητα (εξαγωγές, επενδύσεις, συνεργασίες κλπ.), την περιφερειακή διαβάθμιση της δράσης και τον χρονικό ορίζοντα της δράσης.
β) να καθορίζει το γενικότερο πλαίσιο οικονομικής, χρηματοδοτικής, πολιτικής και θεσμικής στήριξης της παραπάνω δραστηριότητας,
γ) να προσδιορίζεται εξειδικευμένη κατά προτεραιότητα ανά χώρα ή ομάδα χωρών
ΟΙ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Για να αντεπεξέλθουν οι επιχειρήσεις στο συνεχώς μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον θα πρέπει να ακολουθήσουν τις ακόλουθες κατευθύνσεις: α) αποδοχή και ανάληψη των κινδύνων της επιχειρηματικότητας, που μεταφράζεται σε συνεχή ανάληψη νέων πρωτοβουλιών και υιοθέτηση καινοτομιών, β) οργάνωση της πρόσβασης σε επιχειρηματικά ή κλαδικά διαδίκτυα και προσαρμογή της παραγωγής στα διεθνή πρότυπα, γ) συνεχή βελτίωση του κόστους, δ) προσανατολισμό στην παγκόσμια αγορά, ε) διαρκή διεύρυνση του επιπέδου της γνώσης των εργαζομένων τους και επένδυση σε αυτή.
Xρειάζεται μια αλλαγή κουλτούρας, εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας, αποφασιστικότητα, σωστός προγραμματισμός, επαγγελματισμός και επενδύσεις, καθώς επίσης.
– Επένδυση στην Έρευνα.
– Επένδυση στην απόκτηση εξειδικευμένου στελεχιακού δυναμικού με εμπειρία στον τομέα των εξαγωγών.
– Επένδυση στην ανάπτυξη προσανατολισμού στην αγορά και στο μάρκετινγκ
Τέλος μία σημαντική αλήθεια είναι ότι ‘Επιχείρηση με μέλλον είναι εκείνη που δεν μάχεται τους ανταγωνιστές της, αλλά που συνεργάζεται μαζί τους’.
Τα παραπάνω ωστόσο είναι ένα βασικό αλλά μικρό μέρος των (14 σελίδων) συμπερασμάτων τα οποία αναφέρονται αναλυτικά και θίγουν κάθε τομέα που σχετίζεται έμμεσα ή άμεσα με τις ελληνικές εξαγωγές. Η διάρθρωσή τους είναι η ακόλουθη:
– ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
– ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΞΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Οι Αριθμοί, Ανταγωνιστικότητα, οι Αγορές Στόχοι, οι Εξαγωγικές Επιχειρήσεις, Έρευνα, Εκπαίδευση, τα Προϊόντα, Συγκριτικά Πλεονεκτήματα, η Επιχειρηματική Συνεργασία, Εξαγωγική Στρατηγική
– ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Βιομηχανική Πολιτική, Γενική Γραμματεία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, Συμβούλιο Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, Διοικητική και Οικονομική Ανεξαρτησία των Υπηρεσιών ΟΕΥ, Οργάνωση Συστημάτων Πληροφοριών Εξαγωγικού Μάρκετινγκ, Διεθνής Επικοινωνία, Ασφάλιση Εξαγωγικών Πιστώσεων, Τελωνεία, Μεταφορές
– ΑΓΟΡΕΣ ΣΤΟΧΟΙ
Ευρωπαϊκή Ένωση, Γερμανία, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Ομογένεια, Κίνα, Βαλκανικές Χώρες, Χώρες και Κλάδοι με προοπτικές Εξαγωγικής Ανάπτυξης
– ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ
Η Θέση μας στον Ανταγωνισμό, το Κράτος, οι Επιχειρήσεις, Ευρύτερες Μακροοικονομικές Προτάσεις
– ΔΡΑΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΓΩΓΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Όλο το υλικό βρίσκεται σε ηλεκτρονική μορφή στο Internet στην σελίδα:
https://www.seve.gr/synedrio/
που έχει εξελιχθεί στον κύριο κομβικό σημείο προβληματισμού και προτάσεων για τις ελληνικές εξαγωγές, όπου και θα παραμείνει μέχρι το επόμενο συνέδριο.



