Συνέντευξη Τύπου ΣΕΒΕ, 22 Φεβρουαρίου 2007
Η Διοίκηση του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος παρέθεσε Συνέντευξη Τύπου στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Συνδέσμου, κατά την οποία παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν τα παρακάτω θέματα:
1. Παρουσίαση έρευνας του ΣΕΒΕ / ΙΕΕΣ με τίτλο ‘Πορεία Εξωτερικού Εμπορίου της Ελλάδας ανά Περιφέρεια για την περίοδο 2003-2006’
2. Ενημέρωση για την εκδήλωση που ο ΣΕΒΕ συνδιοργανώνει με τον ΕΛΟΤ στις 24 Φεβρουαρίου 2007, στο πλαίσιο της Infacoma με θέμα “Πιστοποίηση και Τυποποίηση ως Προϋπόθεση Διεθνούς Ανταγωνιστικότητας Ελληνικών Προϊόντων”
Η ανάλυση της πορείας του εξωτερικού εμπορίου της Ελλάδας γίνεται συνήθως σε εθνικό επίπεδο, εξετάζοντας τους κλάδους και τις χώρες προορισμού στο σύνολο της χώρας, χωρίς αναφορά στοιχείων ανά νομό και περιφέρεια. Η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος συγκεντρώνει τα στοιχεία των εισαγωγών και εξαγωγών από κάθε νομό της χώρας από δύο πηγές, τα τελωνεία και τις δηλώσεις Intrastat. Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος πήρε την πρωτοβουλία και επεξεργάστηκε όσα από τα παραπάνω στοιχεία ήταν διαθέσιμα για την περίοδο 2003 – 2006, προκειμένου να ομαδοποιηθούν και να χρησιμοποιηθούν για την ανάλυση του εξωτερικού εμπορίου της χώρας μας ανά γεωγραφική περιφέρεια.
Η εν λόγω ανάλυση εξετάζει το εξωτερικό εμπόριο της Ελλάδας ανά νομό και περιφέρεια, δίνοντας τη δυνατότητα ανάλυσης των εξαγωγών κάθε μίας περιφέρειας ανά κλάδο, προϊόν (2-ψήφιοι κωδικοί) και χώρα προορισμού. Τα ευρήματα αναδεικνύουν το βαθμό εξωστρέφειας κάθε περιφέρειας, τους κλάδους και τις χώρες-κλειδιά που την υποστηρίζουν, αλλά και το κατά πόσο κάθε περιφέρεια συμμετέχει στη διαμόρφωση του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένα σημαντικά στοιχεία που προκύπτουν από την εν λόγω έρευνα:
* Τρεις περιφέρειες (Αττική, Κεντρική Μακεδονία, Πελοπόννησος) συγκεντρώνουν πάνω από τα τρία τέταρτα (μέσο μερίδιο για την περίοδο 2003-2006: 76,86%) της ελληνικής εξαγωγικής δραστηριότητας, ενώ οι υπόλοιπες εννέα περιφέρειες μοιράζονται το υπόλοιπο (23,14%).
* Η συγκεντρoποίηση αποτυπώνεται και σε επίπεδο νομών, καθώς το 61,70% των ελληνικών εξαγωγών πραγματοποιείται κατά την εξεταζόμενη τετραετία 2003-2006 από τους νομούς Αττικής, Θεσσαλονίκης και το Υπόλοιπο Αττικής. Το αντίστοιχο ποσοστό για την ευρύτερη περιοχή Αττικής (Αττική, Υπόλοιπο Αττικής, Βοιωτία, Κόρινθος) ανέρχεται σε 50,92%.
* Η Αττική είναι και η περιφέρεια που συγκεντρώνει την πλειοψηφία των ελληνικών εξαγωγών (μέσο μερίδιο για την περίοδο 2003-2006: 42,26%), αλλά και τη μερίδα του λέοντος στο έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας μας, καθώς πάνω από το 70% των ελληνικών εισαγωγών καταγράφονται εκεί. Η Κεντρική Μακεδονία έχει τη 2η θέση με μέσο μερίδιο 25,01%, ενώ ακολουθεί η Πελοπόννησος με 9,59%.
* Πλεόνασμα του εμπορικού ισοζυγίου κατά μέσο όρο για την περίοδο 2003-2006 εμφανίζουν οι εξής περιφέρειες: Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Δυτική Μακεδονία, Νότιο Αιγαίο και Βόρειο Αιγαίο.
* Σημαντική μέση ετήσια αύξηση εξαγωγών καταγράφουν οι εξής περιφέρειες: Ν. Αιγαίο, Στερεά Ελλάδα, Κρήτη, Πελοπόννησος και Βόρειο Αιγαίο.
Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας συνοψίζονται σε δύο σημεία:
(α) Παρατηρείται συγκεντροποίηση της εξαγωγικής δραστηριότητας στην Αττική και την Κεντρική Μακεδονία. Αν και αυτό είναι σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενο λόγω της γενικότερης οργάνωσης της εθνικής μας οικονομίας, συνηγορεί, παράλληλα, στην ανάγκη ισόρροπης ανάπτυξης των περιφερειών της χώρας, και την μείωση των περιφερειακών αποκλίσεων, ως προϋπόθεσης για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
Είναι παρήγορο ότι όλες οι περιφέρειες έχουν σημειώσει κατά την υπό εξέταση περίοδο – σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό – αύξηση των εξαγωγικών τους επιδόσεων, γεγονός ιδιαίτερα θετικό, καθώς η εξωστρέφεια αποτελεί τη βασική διέξοδο για ανάπτυξη, ιδιαίτερα για τις ΜΜΕ της περιφέρειας. Ο ΣΕΒΕ εκτιμά, παρόλα αυτά, ότι το δυναμικό ανάπτυξης της εξωστρέφειας σε περιφερειακό επίπεδο είναι ακόμα πολύ μεγάλο, και για το λόγο αυτό έχει προτείνει, μεταξύ άλλων ως μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης, την ανάπτυξη και υλοποίηση εθνικού σχεδιασμού Περιφερειακού Μάρκετινγκ (Regional Marketing) . Πρόταση του ΣΕΒΕ είναι για κάθε Περιφέρεια να εκπονηθεί ένα Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Regional Marketing, με βασικά στοιχεία την εκμετάλλευση τομέων ειδίκευσης και συγκριτικών πλεονεκτημάτων, καθώς και την ανάδειξη επιτυχημένου brand name, και με στόχο την ενδυνάμωση της οικονομικής λειτουργικότητάς τους και την τόνωση της εξωστρέφειάς τους.
Υπάρχουν πετυχημένα παραδείγματα ευρωπαϊκών χωρικών ενοτήτων που χρησιμοποιούν την περιφερειακή τους ταυτότητα (brand) ως μία ευέλικτη, συμπληρωματική της εθνικής στρατηγικής, μέθοδο εισόδου σε νέες αγορές, κυρίως εκτός Ε.Ε. Ο ΣΕΒΕ προτείνει μία ανάλογη προσέγγιση να εξεταστεί για την Ελλάδα στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ (Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς) 2007-2013, κρίνοντας ζωτικής σημασίας την ενθάρρυνση και χρηματοδότηση δράσεων από περιφερειακούς φορείς, ώστε πέρα από την κεντρική δράση, να λειτουργήσουν ταυτόχρονα και πολλά περιφερειακά σημεία, που θα αξιοποιήσουν τα ειδικά τοπικά χαρακτηριστικά. Παράλληλα, είναι κρίσιμης σημασίας να υπάρχει κεντρικός συντονισμός και ευθυγράμμιση δράσεων όλων των τομέων που επηρεάζουν την εξωστρέφεια (περιφερειακή πολιτική, προσέλκυση επενδύσεων, εξαγωγική πολιτική, προώθηση τουρισμού, κλπ).
(β) Η χρησιμότητα της έρευνας αυτής δεν εξαντλείται στην ανάλυση των εν λόγω στοιχείων και της παρούσας κατάστασης για την περίοδο 2003-2006. Βασική επιδίωξη του ΣΕΒΕ είναι να αναδείξει τη διαχρονική χρησιμότητα των στοιχείων εξωτερικού εμπορίου κάθε ελληνικής περιφέρειας, καθώς εκτιμά ότι η συστηματική ανάλυση στοιχείων εξωτερικού εμπορίου (κλάδοι και χώρες) ανά νομό και περιφέρεια σε βάθος χρόνου είναι δυνατόν να αναδείξει τόσο εξαγωγικές ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά και να λειτουργήσει προγνωστικά για τυχόν κινδύνους στην πορεία των εξαγωγών και την εξέλιξη του εμπορικού ελλείμματος συγκεκριμένων περιφερειών και κλάδων. Η έρευνα του ΙΕΕΣ / ΣΕΒΕ επιβεβαίωσε για ακόμα μία φορά ότι αντικειμενικές δυσκολίες στη συλλογή δευτερογενών / ποσοτικών δεδομένων εξωτερικού εμπορίου, αλλά και η ίδια η πολυπλοκότητα του υπό εξέταση αντικειμένου, καθιστούν κρίσιμης σημασίας την παράλληλη εξέταση πρωτογενών / ποιοτικών στοιχείων. Με την ευκαιρία, διατυπώνονται ευχαριστίες προς την ΕΣΥΕ για την άψογη συνεργασία στην παροχή δεδομένων.
Για την εξυπηρέτηση του παραπάνω στόχου, ο ΣΕΒΕ έχει προτείνει την ίδρυση Εξαγωγικού Παρατηρητηρίου – Βαρόμετρου, ώστε αυτό να αποτελεί μηχανισμό συστηματικής παρακολούθησης, καταγραφής και διάγνωσης της υφιστάμενης κατάστασης, αλλά και της εξέλιξης της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων.
Σκοπός του Εξαγωγικού Παρατηρητηρίου – Βαρομέτρου θα είναι να συμβάλλει στη χάραξη και τη βελτίωση των μέτρων που εντάσσονται στην εθνική και περιφερειακή στρατηγική, και να τροφοδοτεί τους εμπλεκόμενους φορείς με αξιόπιστες πληροφορίες, που θα διευκολύνουν την τεκμηρίωση συμπερασμάτων και τη λήψη αποφάσεων αναφορικά με την αποτίμηση και το σχεδιασμό δράσεων εξωστρέφειας.
Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), σε συνεργασία με τον Ελληνικό Οργανισμό Τυποποίησης (ΕΛΟΤ), διοργανώνουν στο πλαίσιο της κλαδικής έκθεσης Infacoma, εκδήλωση με θέμα: “Πιστοποίηση και Τυποποίηση ως Προϋπόθεση Διεθνούς Ανταγωνιστικότητας Ελληνικών Προϊόντων”, το Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2007 και ώρα 12.00 έως 15:00 στην Aίθουσα 6 του Συνεδριακού Κέντρου “Ι. Βελλίδης”. Θα αναπτυχθούν τεχνικά και επιχειρησιακά θέματα που άπτονται του κρίσιμου ρόλου που επιτελεί η διασφάλιση ποιότητας ως ουσιαστική (απαίτηση της αγοράς) και τυπική προϋπόθεση εξαγωγικής δράσης, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στους κλάδους Δομικών Υλικών, Μονωτικών, Ειδών Υγιεινής, Ηλεκτρολογικού Εξοπλισμού και του Κατασκευαστικού Κλάδου, γενικότερα.
Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του ΣΕΒΕ για στήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων για την απόκτηση και διατήρηση σημάτων συμμόρφωσης ως απαραίτητο “διαβατήριο” για τη διεθνή ανταγωνιστικότητα προϊόντων και υπηρεσιών. Πιο συγκεκριμένα ο ΣΕΒΕ έχει ξεκινήσει εδώ και τρεις μήνες μια συστηματική προσπάθεια με παρεμβάσεις στα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης, Εξωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών που έχουν στόχο:
* την πρακτική και ουσιαστική στήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων για την απόκτηση και διατήρηση σημάτων συμμόρφωσης μέσω του ΕΣΠΑ 2007-13, του αναπτυξιακού νόμου και φορολογικών κινήτρων
* τη διασφάλιση της πιστής εφαρμογής των Συμφωνιών Αμοιβαίας Ισότιμης Αναγνώρισης
* την κατάρτιση και υλοποίηση σχεδίου δράσης για τη διασφάλιση της αναγνωρισιμότητας όλων των ελληνικών σημάτων σε ευρωπαϊκές και διεθνείς αγορές και τη βελτίωση των υποδομών και υπηρεσιών πιστοποίησης / τυποποίησης
* την υποστήριξη δράσεων (εκπαιδευτικών, ενημερωτικών, κλπ.) ανάπτυξης επιχειρηματικής κουλτούρας που συνδέει τη σταθερή και πιστοποιημένη ποιότητα με την ανταγωνιστικότητα και δη με την ανταγωνιστικότητα στο διεθνές πεδίο
Την εκδήλωση έχει προσκληθεί να χαιρετίσει ο Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης, κ. Γιώργος Καλαντζής. Ως εισηγητές θα συμμετάσχουν ειδικοί του ΕΛΟΤ, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, (Κυριάκος Παπαϊωάννου, Καθηγητής Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών, και Θωμάς Ξένος, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών), ενώ επιχειρήσεις – μέλη του ΣΕΒΕ θα καταθέσουν τη δική τους σχετική εμπειρία.
Μετά τις εισηγήσεις των προσκεκλημένων θα υπάρξει δυνατότητα για ανταλλαγή απόψεων. Η συμμετοχή στην εκδήλωση είναι ελεύθερη.



