ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ – ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2001. 3ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΞΑΓΩΓΩΝ
Tα στοιχεία των ελληνικών εξαγωγών, του πρώτου οκταμήνου του 2001, σύμφωνα με δεδομένα της Eurostat και επεξεργασία από το ΙΕΕΣ, καθώς επίσης και τα συμπεράσματα από το 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ανάπτυξης Εξαγωγών, παρουσίασε σήμερα, σε Συνέντευξη Τύπου ο ΣΕΒΕ.
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ – ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2001
Οι ελληνικές εξαγωγές κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου του 2001, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, τα οποία επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, κατέγραψαν σημαντική πτώση και πιο συγκεκριμένα ανήλθαν σε 6,9 δισ. ΕΥΡΩ και μειώθηκαν, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2000, κατά 11,5%. Αξίζει να σημειωθεί ότι για το ίδιο χρονικό διάστημα, οι συνολικές κοινοτικές εξαγωγές σημείωσαν μείωση 6,8%, ακολουθώντας την πτωτική τάση του παγκοσμίου εμπορίου.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι εξαγωγές υπηρεσιών της χώρας μας αυξήθηκαν, ενώ προβληματισμός και ανησυχία προκύπτουν από τα ενδεικτικά στοιχεία που αναφέρονται σε καθίζηση του παγκοσμίου εμπορίου κατά το τρίτο τετράμηνο του έτους, με αφορμή το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου και τη διεθνή αναταραχή που επακολούθησε.
Οι εισαγωγές μας κατά το εξεταζόμενο χρονικό διάστημα παρέμειναν ουσιαστικά στα ίδια επίπεδα, με συνέπεια το συνολικό εξωτερικό εμπόριο της χώρας μας να μειωθεί κατά 2,5% και το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου να αυξηθεί κατά 8,7%.
Ακόμη πιο δυσάρεστο είναι το γεγονός ότι στη χώρα μας, το 1992 αντιστοιχούσε το 0,66% των κοινοτικών εξαγωγών, το 1994 το 56% και το 2000, μόλις το 0,47% των εξαγωγών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Όσο για το 2001, το ποσοστό αυτό συρρικνώνεται στο 0,40%. Δηλαδή το μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών ως προς τις κοινοτικές μειώνεται συνεχώς! Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο ρυθμός αύξησης των εξαγωγών της Ελλάδας είναι μικρότερος από αυτόν της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Οι κυριότερες χώρες στις οποίες, οι ελληνικές επιχειρήσεις εξάγουν τα προϊόντα τους είναι η Γερμανία (519 εκατ. ΕΥΡΩ το πρώτο πεντάμηνο του 2001), το Ηνωμένο Βασίλειο (434 εκατ. ΕΥΡΩ) και η Ιταλία (381 εκατ. ΕΥΡΩ). Στις τρεις αυτές χώρες κατευθύνεται περίπου το ένα τρίτο (ακριβέστερα το 31,6%) των ελληνικών εξαγόμενων προϊόντων. Ακολουθούν η Βουλγαρία, οι ΗΠΑ, η ΠΓΔΜ, η Ισπανία, η Γαλλία, και η Ρουμανία.
Σε ότι αφορά τις ελληνικές εξαγωγές, με κριτήριο τη γεωγραφική περιοχή που κατευθύνονται, αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση παραμένει στην πρώτη θέση. Πιο συγκεκριμένα, οι αποστολές ελληνικών προϊόντων στην Ε.Ε. παρέμειναν στα ίδια επίπεδα και με δεδομένη τη συνολική μείωση των εξαγωγών μας, το μερίδιο των εξαγωγών μας που αντιστοιχεί στην Ε.Ε., αυξήθηκε από 43,4% (το πρώτο πεντάμηνο του 2000) σε 47,6% (το πρώτο πεντάμηνο του 2001). Επίσης, διαφαίνεται η ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης των προϊόντων μας στα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη, ενώ μειώθηκαν αισθητά οι εξαγωγές μας στην Κύπρο, την Ασία, την Ωκεανία και την Τουρκία.
Αναλύοντας τις εξαγωγές μας το πρώτο πεντάμηνο του 2001, σε επίπεδο κλάδων, διαπιστώνουμε ότι στις πρώτες θέσεις βρίσκονται τα τρόφιμα και ποτά (830,7 εκατ. ΕΥΡΩ, 19,6% των εξαγωγών μας), η κλωστοϋφαντουργία και ένδυση (815,5 εκατ. ΕΥΡΩ, 19,2%), τα μέταλλα (648,6 εκατ. ΕΥΡΩ, 15,3%) και τα πετρελαιοειδή (595,2 εκατ. ΕΥΡΩ, 14%). Αυτοί οι τέσσερις κλάδοι συνθέτουν περισσότερο από τα δύο τρίτα, πιο συγκεκριμένα, το 68,1%, των ελληνικών εξαγωγών.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο μόνος κλάδος που σημείωσε αύξηση, σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2000, είναι τα μέταλλα, των οποίων οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 38,8% και το μερίδιο του κλάδου στις ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκε από 10% σε 15,3%. Σημαντική πτώση σημείωσαν οι εξαγωγές των πετρελαιοειδών (-26%), του ξύλου και χάρτου (-24,9%), καθώς και των προϊόντων κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης (-20,4%).
Πιο συγκεκριμένα, τα κυριότερα ελληνικά εξαγόμενα προϊόντα, κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2001, ήταν τα πετρελαιοειδή, τα ενδύματα από πλεκτό, το αλουμίνιο, οι ηλεκτρικές μηχανές και συσκευές, τα μεταποιημένα φρούτα και λαχανικά, τα καπνά, τα νωπά φρούτα, τα λίπη και έλαια, το βαμβάκι, τα τσιμέντα, τα πλαστικά, ο σίδηρος και χάλυβας, τα φαρμακευτικά προϊόντα και ο χαλκός.
3ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΞΑΓΩΓΩΝ
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΕΞΑΓΩΓΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ 2002 – 2010
Σκοπός του Συνεδρίου
Το Συνέδριο, που ολοκληρώθηκε στις 14/12/2001, είχε ως στόχο να καταλήξει σε ένα αρχικό πλαίσιο μακροπρόθεσμης εθνικής εξαγωγικής στρατηγικής, καθώς και σε πρακτικά βήματα σχεδιασμού και υλοποίησής της. Φιλοδοξούσε να συγκεντρώσει τον προβληματισμό και να υποδείξει λύσεις στα πιο κρίσιμα θέματα για την οικονομία και βέβαια την ανάπτυξη της χώρας.
Η Θέση του ΣΕΒΕ
Η πρόταση του Συνδέσμου Εξαγωγέων βορείου Ελλάδος είναι να γίνουν οι εξαγωγές πρώτη προτεραιότητα της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Πρέπει να γίνουν σκοπός. Όπως ακριβώς συνέβη με την προσπάθεια της χώρας να πετύχει τη σύγκλιση και τη συμμετοχή της στην ΟΝΕ και το ευρώ. Γιατί η Ελλάδα χρειάζεται συγκεκριμένους εξαγωγικούς στόχους σύγκλισης. Πρέπει οι εξαγωγικές μας επιδόσεις να πλησιάσουν τις αντίστοιχες των χωρών της ΕΕ. Πρέπει να θέσουμε μετρήσιμους στόχους, για τις εξαγωγές, για την επόμενη οκταετία και να σχεδιάσουμε συγκεκριμένες ενέργειες για την επίτευξή τους, τις οποίες βεβαίως πρέπει και να υλοποιήσουμε με επιτυχία.
Συμπεράσματα
To σημαντικότερο συμπέρασμα όλων είναι ότι δεν έχει γίνει ακόμη κατανοητή από την πολιτεία η κακή πορεία και οι προοπτικές των ελληνικών εξαγωγών, καθώς επίσης και η αναπτυξιακή δυναμική που αυτές εμπεριέχουν, έαν αναπτυχθούν συστηματικά και προγραμματισμένα.
Η στρατηγική αντιμετώπιση των εξαγωγών, όπως αντίστοιχα και της προσέλκυσης επενδύσεων από το εξωτερικό, είναι σήμερα περισσότερο αναγκαία από ποτέ.
Θα είναι θανάσιμο λάθος για τη χώρα μας αν τους τομείς αυτούς τους αφήναμε έρμαια σε ευκαιριακούς χειρισμούς, σε αυτοσχεδιασμούς και σε κερδοσκοπικές διαθέσεις.
Η συρρίκνωση των ρυθμών οικονομικής δραστηριότητας παγκοσμίως, ενδέχεται να αποβεί μακροχρόνια απειλή, καθώς οι καταναλωτικές συνήθειες και διαθέσεις είναι πιθανό να αλλάξουν ριζικά. Το ότι ο κόσμος δεν είναι ίδιος μετά τις11 Σεπτεμβρίου είναι πλέον γεγονός και στον χώρο της οικονομίας γενικά, αλλά πιο ειδικά στον τομέα των καταναλωτικών συνηθειών. Η συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας και η ύφεση θα εντείνει πιο πολύ τον ήδη έντονο ανταγωνισμό διεθνώς. Η μόνη δε απάντηση, σ’ αυτή την απειλητική πραγματικότητα είναι η εκπόνηση και υλοποίηση μιας μακροχρόνιας Εξαγωγικής Στρατηγικής.
Ο ΣΕΒΕ δεσμεύεται να προετοιμάσει και να παρουσιάσει στην πολιτεία και τους υπόλοιπους φορείς ένα πρώτο ρεαλιστικό σχέδιο εξαγωγικής στρατηγικής, με συγκεκριμένους στόχους και ενέργειες.